ˆ

Ekran szczegółów informacji - sprawa

Pobierz dane XMLSprawa: Udzielanie ulg podatkowych w zakresie: - podatków: od nieruchomości, rolnego, leśnego, od środków transportowych; - opłat: od posiadania psów, skarbowej.Drukuj informacjęSprawa: Udzielanie ulg podatkowych w zakresie: - podatków: od nieruchomości, rolnego, leśnego, od środków transportowych; - opłat: od posiadania psów, skarbowej.

Szczegóły informacji

Udzielanie ulg podatkowych w zakresie: - podatków: od nieruchomości, rolnego, leśnego, od środków transportowych; - opłat: od posiadania psów, skarbowej.

Wydział: Podatków i Opłat

Ogłoszono dnia: 2019-08-08 08:28:14

Termin załatwienia

30 dni od dnia złożenia wniosku lub we wskazanym terminie załatwienia sprawy.

Osoba kontaktowa

Iwona Pawlik

Miejsce załatwienia

Pokój C5 – Wydział Podatków i Opłat - parter

Telefon kontaktowy

68 470 83 01

Adres e-mail

iwona.pawlik@um.zary.pl

Sposób załatwienia

Postępowanie podatkowe kończy się wydaniem decyzji.

Miejsce odbioru

Wejście C - parter budynku

Wymagane Dokumenty

1. Wniosek zawierający sprecyzowany rodzaj ulgi tj. rozłożenie na raty (w tym ilość i wysokość rat) lub odroczenie terminu płatności (w tym termin odroczenia) lub umorzenie zaległości (wskazanie zaległości, której dotyczy wniosek); wraz z uzasadnieniem.
2. W trakcie toczącego się postępowania podatkowego, organ podatkowy wzywa do przedłożenia dokumentów potwierdzających zasadność złożonego wniosku.
3. W przypadku gdy Strona działa przez pełnomocnika, wymagane jest pełnomocnictwo szczególne PPS -1 wraz z opłatą skarbową w wysokości 17 zł.
 
Osoby fizyczne są wzywane do dostarczenia dokumentów np.:
- informacja o sytuacji finansowej i rodzinnej podatnika; w tym celu należy dołączyć:
  - wypełniony druk oświadczenia (Oświadczenie majątkowe),
  - dokumenty finansowe dot. prowadzonego gospodarstwa domowego – kopie rachunków opłat eksploatacyjnych za mieszkanie lub inny zajmowany lokal,
- wypełniony druk oświadczenia  ORD- HZ (Oświadczenie ORD-HZ),
- dokumenty dot. korzystania z ewentualnych form pomocy społecznej, korzystanie z pomocy Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej,
- wyjaśnienie możliwości zarobkowych dla siebie i rodziny w celu zdobycia środków na utrzymanie,
- informacje o innych okolicznościach faktycznych wpływających na sytuację podatnika, poparte dokumentami np. zdarzenia losowe, stan zdrowia,
- inne dokumenty pozwalające ustosunkować się do tego, czy pobranie podatku zagraża ważnym interesom podatnika, a w szczególności Jego egzystencji.
Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą  są wzywane do dostarczenia dokumentów np.:
- dokumenty tak jak osoba fizyczna wyżej,
- informacja na temat rodzaju prowadzonej działalności oraz jej zasięgu terytorialnego,
- dokumenty finansowe dot. prowadzonej działalności gospodarczej - np. dokumenty obrazujące kondycję finansową prowadzonej działalności gospodarczej - bilanse, rachunki zysków i strat, PIT–y, rachunkową księgę przychodów i rozchodów, dokumenty potwierdzające zadłużenie z tytułu innych zobowiązań, oświadczenia bądź zaświadczenia o zaleganiu bądź niezaleganiu w podatkach względem Skarbu Państwa (Urzędu Skarbowego) oraz w składkach na ubezpieczenie społeczne na rzecz Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, inne dokumenty potwierdzające zasadność przyznania ulgi podatkowej,
- w przypadku ubiegania się o pomoc de minimis należy przedstawić:
• wszystkie zaświadczenia o pomocy de minimis, jakie wnioskodawca otrzymał w roku, w którym ubiega się o pomoc, oraz w ciągu 2 poprzedzających go lat, albo oświadczenia o wielkości pomocy de minimis otrzymanej w tym okresie, albo oświadczenia o nieotrzymaniu pomocy w ww. okresie.
Osoby prawne są wzywane do dostarczenia dokumentów np.:
- informacja na temat rodzaju prowadzonej działalności oraz jej zasięgu terytorialnego,
- informacje dotyczące sytuacji ekonomicznej wnioskodawcy, w tym sprawozdania finansowe za okres 3 ostatnich lat obrotowych oraz za kolejne kwartały danego roku podatkowego, sporządzane zgodnie z przepisami o rachunkowości;
- dokumenty finansowe dot. prowadzonej działalności gospodarczej - np. dokumenty obrazujące kondycję finansową prowadzonej działalności gospodarczej - bilanse, rachunki zysków i strat, PIT–y, rachunkową księgę przychodów i rozchodów, dokumenty potwierdzające zadłużenie z tytułu innych zobowiązań, oświadczenia bądź zaświadczenia o zaleganiu bądź niezaleganiu w podatkach względem Skarbu Państwa (Urzędu Skarbowego) oraz w składkach na ubezpieczenie społeczne na rzecz Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, inne dokumenty potwierdzające zasadność przyznania ulgi podatkowej;
- w przypadku ubiegania się o pomoc de minimis należy przedstawić:
  • wszystkie zaświadczenia o pomocy de minimis, jakie wnioskodawca otrzymał w roku, w którym ubiega się o pomoc, oraz w ciągu 2 poprzedzających go lat, albo oświadczenia o wielkości pomocy de minimis otrzymanej w tym okresie, albo oświadczenia o nieotrzymaniu pomocy w ww. okresie.
 

Czas realizacji

30 dni lub we wskazanym terminie rozpatrzenia sprawy.

Tryb odwoławczy

Na decyzję Burmistrza Miasta przysługuje prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w terminie 14 dni od daty doręczenia decyzji za pośrednictwem Burmistrza Miasta.
 
Odwołanie, zgodnie z przepisami art. 222 Ordynacji podatkowej, powinno zawierać zarzuty przeciw decyzji, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem odwołania oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.

Uwagi

Przepisy dot. ulg w spłacie zobowiązań podatkowych zostały zawarte w rozdziale 7 a Ordynacji podatkowej.
Art. 67 a Ordynacji podatkowej stanowi, że organ podatkowy, na wniosek podatnika, w przypadkach uzasadnionych ważnym interesem podatnika lub interesem publicznym może:
- odroczyć termin płatności podatku lub rozłożyć zapłatę na raty;
- odroczyć lub rozłożyć na raty zapłatę zaległości podatkowej wraz z odsetkami za zwłokę lub odsetki od nieuregulowanych w terminie zaliczek na podatek;
- umorzyć w całości lub w części zaległości podatkowe, odsetki za zwłokę lub opłatę prolongacyjną.
 
Pojęcia „ważnego interesu podatnika” i „interesu publicznego” nie zostały zdefiniowane w żadnym akcie prawnym, dlatego też interpretując je korzysta się przede wszystkim z istniejącego w tym zakresie orzecznictwa sądowego.
 
Udzielanie ulg podatkowych ma charakter wyjątkowy i jest odstępstwem od konstytucyjnej zasady powszechności opodatkowania.
Decyzje w sprawach podatkowych są podejmowane w sposób przejrzysty, a informacja o podmiotach korzystających z różnego rodzaju preferencji w zakresie podatków lokalnych jest podawana do publicznej wiadomości.

Podstawa prawna

• Ustawa z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2019 r., poz. 900 ze zm.),
• Zarządzenie Nr 54/2013 Burmistrza Miasta Żary z dnia 28 czerwca 2013 r. w sprawie: instrukcji udzielania ulg w spłacie zobowiązań podatkowych oraz umarzania zaległości  podatkowych w Urzędzie Miejskim w Żarach,
• Obwieszczenie Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2018 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie  wzorów pełnomocnictwa szczególnego i pełnomocnictwa do doręczeń oraz wzorów zawiadomienia o zmianie, odwołaniu lub wypowiedzeniu tych pełnomocnictw.

Rejestr zmian

Podmiot udostępniający informację:
Podmiot udostępniający informację:
Miasto Żary
Osoba, która wytworzyła informację:
Osoba, która wytworzyla informację:
Data wytworzenia informacji:
Data wytworzenia informacji:
2019-08-08
Osoba, która odpowiada za treść:
Osoba, która odpowiada za treść:
Iwona Pawlik
Data wprowadzenia do BIP
Data wprowadzenia do BIP
2019-08-08 08:20:52
Wprowadził informację do BIP:
Wprowadził informację do BIP:
Data udostępnienia informacji:
Data udostępnienia informacji:
2019-08-08 08:28:14
Osoba, która zmieniła informację:
Osoba, która zmieniła informację:
Data ostatniej zmiany:
Data ostatniej zmiany:
2019-08-08 08:28:14
Artykuł był wyświetlony:
Artykuł był wyświetlony:
1037 raz(y)
Zobacz pełną listę zmian czytanej informacji »
« powrót do poprzedniej strony